Vliegtuigspotten in Zwanenburg…
30 oktober 2021: Zwanenburg V1 – Haarlem-Kennemerland V1, uitslag 11 – 1 (7 – 1)
Doelpunten: Jan vd Berg
Opstelling:
doel: Theo
achter: Albert – Jan C. – Raymond – Mark Born
midden: Ed (20’ Nacho) – Wim (30’ Frank) – Perry – Jan vd Berg
voor: Remco (5’ Ronald) – Mark Buijs
2e helft:
doel: Theo achter: Ed – Jan C. – Paul – Mark Born
midden: Nacho – Frank – Perry (75’ Ronald) – Mark Buijs
voor: Jan P. – Jan vd Berg
Door Theo Kunnen
Vliegtuigspotten in Zwanenburg.
Voor wie het nog niet weet: Zwanenburg is een dorp in de gemeente Haarlemmermeer, in de Nederlandse provincie Noord-Holland met (in 2021) 7.935 inwoners. Het dorp Zwanenburg is in 1913 vernoemd naar Gemeenlandshuis Swanenburg in Halfweg, dat eertijds dienstdeed als gemeenlandshuis van Rijnland. In 1863 werd hierin de suikerfabriek Holland, nog later CSM, gevestigd. Zwanenburg dankt zijn bestaan aan de vestiging van landarbeiders na de drooglegging van Haarlemmermeer. Deze mensen bouwden hun huizen onderaan de dijk op de goedkopere gronden. De ontwikkeling van Zwanenburg is niet los te zien van die van Halfweg. In de jaren na de Eerste Wereldoorlog vond er een uitbreiding plaats van het dorp, en in de jaren 60 werd Zwanenburg nog verder uitgebreid.[2] Zwanenburg ligt onder de aanvliegroute van de Zwanenburgbaan en Polderbaan van de Luchthaven Schiphol.
Door de regen togen wij naar het altijd lastige Zwanenburg uit. Zoals hierboven al staat ligt Zwanenburg onder de aanvliegroute van Zwanenburgbaan en Polderbaan. Hier ligt dan ook gelijk het probleem van de wedstrijd van vanmiddag. Gaan we voetballen of vliegtuigspotten want er zijn tal van boeiende vliegtuigen die over kunnen komen vliegen. Wij hebben gekozen om te gaan voetballen en eenmaal omgekleed was de regen ook weg dus het beloofde een lekkere voetbalmiddag te worden. De wedstrijd was nog niet begonnen of er kwam een Airbus A330, een wide-body verkeersvliegtuig, over vliegen. Wij stonden met open mond te kijken naar dit fantastisch apparaat. 1- 0. Nog niet bekomen van deze schrik en/of happening lag de bal alweer in het net. 2-0. Gelukkig zijn wij wel wat gewend en kwamen we snel weer in ons eigen spelletje; en dat heet balverlies. Dit spelletje beheersen wij tot in de puntjes; dus al snel lag de bal alweer in ons net. 3-0. Vanaf dat moment kregen wij het gevoel dat dit wel eens een zware middag zou kunnen worden. En toch liep het anders. Invaller Jan van de Berg kreeg de bal op het middenveld en soleerde tot op de 16 en krulde de bal van links in de rechterhoek. 3-1.
Het publiek veerde op en de verwachtingen waren opeens weer hoopvol. Op dat moment werd onze concentratie wreed verstoord, want op dat moment kwam er weer een Airbus overvliegen, nu een A340. Wij stonden als vervend vliegtuigspotters weer met onze mond open te kijken naar dit machtige luchtschip dat wel 375 passagiers kan vervoeren en uitermate geschikt is voor de lange afstand. 4-1. Er knakte iets in ons en het werd al snel 5-1. Ondanks verwoede pogingen om de bal tegen te houden, lukte ons dat niet en de 6-1 diende zich aan. Wederom suisde er een superapparaat door de lucht, de Antonov An-124 Dit vliegtuig is het kleinere broertje van de Antonov An-225, beter bekend als ‘de Condor’, en hoofdzakelijk gebruikt wordt voor vrachtveer. Hierdoor gingen wij de rust in met 7-1. Na bemoedigende woorden van onze 3e aanvoerder Ronald, tegen alle half geblesseerden en wissels, betraden wij met opgeheven hoofd weer onze ‘spotterslocatie’. De wedstrijd was weer begonnen en leek het erop dat wij ons hadden herpakt en we combineerden er naar hartenlust op los. Helaas resulteerde dit niet in kansen onzerzijds.
Hoe anders deed de tegenstander dit. Steeds vanuit een geslagen positie kwamen zij met velen op hoge snelheid op ons doel af. Onze tegenstander was dodelijk effectief in de afronding en het werd al snel 8-1. Zo gemotiveerd als wij de 2e helft begonnen, zo snel nam deze motivatie tot gedemotiveerd weer af. Wij haalden ons genoegen deze middag uit de mooie zilverkleurige schepsels die door de lucht vlogen. Zo ook deed de allergrootste, de Antonov An-225 of ‘Mrija’ (‘Droom’) de vluchtroute over onze hoofden aan en stond het al snel 9-1. Omdat we hier nogal lang over na stonden te keuvelen werd het ook nog eens 10-1, én 11-1. Na verwoede pogingen om de wedstrijd te staken moesten wij de gifbeker tot op de laatste druppel leegdrinken. Wij waren geknakt en beseften ons, misschien wel een beetje laat, dat er vandaag niets meer te halen viel. De tegenstander gaf zich gewonnen en wisten in het laatste kwartier niet meer tot scoren te komen. Enerzijds jammer dat wij zo vaak werden afgeleid door het luchtverkeer, want er had meer in gezeten, anderzijds hebben wij wel de pareltjes van het luchtverkeer mogen aanschouwen. Thuis pakken we ze!